Thursday, December 18, 2008

Tragedi Tanah Runtuh di Bukit Antarabangsa



6 Disember 2008- Kejadian tanah runtuh telah berlaku di kawasan Bukit Antarabangsa, Ulu Klang, Selangor, Malaysia. Empat orang terkorban dan 14 yang lain cedera di samping 14 buah rumah banglo ranap dalam tragedi tanah runtuh di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama, yang berlaku kira-kira jam 3.50 pagi.Tragedi itu berlaku kira-kira 1.5 kilometer dari kawasan tragedi Highland Towers yang runtuh pada 11 Disember 1993.
Sultan Selangor turut berangkat meninjau tempat kejadian. Turut ke tempat kejadian ialah Perdana Menteri,Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya,Datuk Seri Najib Tun Razak. Pihak tentera, Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART), Bomba dan Penyelamat dan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) menjalankan tugas-tugas menyelamat dan memindahkan mangsa. Jabatan Pertahanan Awam Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan turut serta dalam operasi tersebut.

Seramai 60 hingga 80 orang anggota Jabatan Pertahanan Awam terlibat dalam operasi tanah runtuh tersebut. Ketua Pengarah Jabatan Pertahanan Awam,TKP,Pengarah Negeri Selangor dan Wilayah,serta pegawai-pegawai tetap yang lain turut turun di tempat operasi tersebut. Disamping memindahkan mangsa,anggota JPA turut standby medik di tempat kejadian. Tragedi tanah runtuh itu mengorbankan empat nyawa, 93 orang mangsa kejadian tanah runtuh berjaya menyelamatkan diri manakala14 orang mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Kuala Lumpur. Anggota dan pegawai pasukan dan tetap Jabatan Pertahanan Awam bertugas selama 12 jam mengikut giliran dalam operasi tersebut.

Disediakan oleh: Menaga Nagiah

No comments: