Sunday, December 21, 2008

LATIHAN BERSAMA ZON TENGAH 2008 DI TELUK SEGADAS, PULAU PANGKOR

Pada 12-14 Disember 2008, Latihan Bersama bagi Zon Tengah telah berjalan dengan lancarnya. Latihan yang bertempat di Teluk Segadas, Pulau Pangkor, Perak Darul Ridzuan ini melibatkan 3 buah negeri iaitu Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan dan Negeri Perak sendiri selaku tuan rumah pada tahun ini. Latihan yang telah diaturkan tuan rumah agak mencabar dan menguji kecekapan serta kemahiran para anggota Pertahanan Awam. Setiap negeri menghantar anggota mengikut kuota yang telah ditetapkan.

Bagi Negeri Selangor, seramai 11 orang pegawai dan 57 orang anggota telah terlibat dalam latihan ini. Pengarah Pertahanan Awam Negeri Selangor, Tuan Pang Ah Lek turut hadir memantau latihan yang dijalani para anggota di tempat latihan.

Pada malam taklimat diadakan, kesemua anggota dipecahkan kepada 3 kumpulan yang besar iaitu Alpha, Bravo dan Charlie. Kemudian setiap kumpulan besar tersebut akan dipecahkan kepada kumpulan kecil dengan keahlian lingkungan 10 orang. Rombakan tersebut adalah bertujuan memupuk semangat kerjasama di kalangan anggota tidak kira bangsa mahupun asal mereka. Penglibatan ketiga-tiga negeri mengeratkan lagi silaturrahim antara anggota serta semua yang terlibat dalam merencanakan program ini.

Kaedah latihan yang dijalankan meliputi kemahiran asas Pertahanan Awam. Ia terbahagi kepada 3 jenis latihan iaitu; Latihan Alih Ganti Usungan dan Pertolongan Cemas, Latihan Pantai dan Ascending and Descending. Setiap latihan ini adalah dipertandingkan. Bagi Latihan (1), peserta akan diuji kemahiran alih ganti peralatan menyelamat untuk menyelamatkan mangsa yang mengalami kecederaan di dalam hutan. Manakala Latihan (2) merupakan latihan di pantai. Untuk Latihan (3) peserta akan diuji dengan kemahiran A&D dan semangat kerjasama menuruni bukit batu. Acara ini dijalankan oleh setiap kumpulan mengikut giliran seperti yang telah di jadualkan. Secara keseluruhan, pemenang adalah dari kumpulan Charlie.

Namun apa yang membanggakan, selama 3 hari 2 malam latihan ini berjalan, kesemua anggota, pegawai dan urusetia yang terlibat memberikan kerjasama sepenuhnya dan menunjukkan komitmen yang tinggi sepanjang program.

Semoga latihan sebegini dapat memantapkan para anggota Pertahanan Awam Malaysia selaras dengan visi dan misi jabatan supaya anggota dapat menjalani tugas masing-masing. Diharap, dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman yang di pelajari dalam latihan ini akan digunakan dengan sebaik mungkin.

Disediakan oleh :
Ilmahani binti Mohd Yusof
Pembantu Pertahanan Awam
Negeri Selangor

No comments: