Tuesday, December 2, 2008

LAPORAN PERHIMPUNAN PERTAHANAN AWAM TAHUN 2008


Tarikh : 13-17 November 2008 ( Khamis-Isnin )
Tempat : Padang MPK 1,Kuantan
13November 2008 merupakan tarikh yang menemukan semua warga Jabatan Pertahanan Awam, di mana berlangsungnya Perhimpunan Pertahanan Awam Peringkat Kebangsaan.
Seramai 100 anggota termasuk PPAN dan PPAD Selangor mewakili Jabatan Pertahanan Awam Negeri Selangor untuk perhimpunan tersebut. Pada 13 November,jam 8.30 mlm, Lt.M (PA) Ruslan b. Lok sebagai ketua kontijen memberi taklimat mengenai program yang akan dijalankan sepanjang perhimpunan tersebut.
Pada 14 November,jam 2.00 petang, ujian kemahiran untuk perawatan awal dan CDERT telah dijalankan. Anggota dari Selangor telah menunjukkan kemahiran terbaik yang mungkin. Pada malam pula,pertandingan kebudayaan telah berlansung. Malam itu adalah malam pertandingan karoke. Lt (PA) Mohd Idris b. Abd Hamid telah mewakili Negeri Selangor untuk pertandingan karoke tersebut.
Selepas majlis perasmian Perhimpunan Pertahanan Awam dirasmikan oleh wakil Menteri Besar Pahang,ujian kemahiran untuk pasukan PASPA,kawad serta menyelamat di tempat tinggi telah dijalankan. Pasukan menyelamat di tempat tinggi pula seramai 10 orang anggota yang diketuai oleh pegawai pasukan Lt (PA) Md Nor b. Hashim. Pasukan PASPA Selangor diwakili oleh PPATB Mohd Husni b. Husin dan PPATB Mohd Rahimie b. Md Lazin. Peserta kawad pula seramai 34 orang yang terdiri daripada anggota unit Kuala Selangor dan Klang. Pertandingan kebudayaan kategori tarian turut diadakan pada malam tersebut. Kumpulan tarian Selangor seramai 10 orang membuat persembahan bertajuk Joget Selangor.
Pada 16 November pula,ujian kemahiran untuk menyelamat di pantai dan Eksploris telah dijalankan. Secara keseluruhannya,anggota Selangor telah menunjukkan komitmen yang sebaik mungkin sepanjang program dijalankan. Pada malam Ahad 16 November,satu jamuan makan malam telah diadakan di Dewan SUKPA,Kuantan.
Pada 17 November 2008, Majlis Penutupan Perhimpunan Pertahanan Awam telah dirasmikan oleh YB. Dato’Syed Hamid Albar,Menteri Dalam Negeri. Majlis berakhir dengan meriahnya. Walaupun kontijen Selangor tidak memenangi apa-apa hadiah dalam ujian kemahiran,anggota tidak berputus asa untuk terus mencuba untuk pertandingan yang akan datang. Pengalaman ini dijadikan sebagai satu pengajaran untuk menunjukkan hasil yang terbaik untuk masa yang akan datang.

Disediakan oleh: Menaga Nagiah

No comments: